Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: útmutató

Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?

Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot! 

Akik rendelkeznek autóval, azok számára nyilvánvaló, hogy a generátor a gépjármű egyik roppant fontos eleme. Ennek egyik kulcsfontosságú része a feszültségszabályzó, amely regulálja ezen alkatrésznek az akkumulátor feltöltéséhez, valamint a jármű elektromos berendezéseinek működéséhez szükséges feszültséget. Mik egy autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei? Cikkünkben ennek a kérdésnek jártunk utána.

Mi az a feszültségszabályzó?

Az autó feszültségszabályzója – röviden fesszabályzó – gondoskodik arról, hogy a gépjármű akkumulátora, valamint a többi elektronikus alkatrész konstans töltési feszültséget és teljesítményt kapjon. Vagyis arra készteti a generátort, hogy tartsa a körülbelül 13,5-14,5 Volt közötti értéket, aminek köszönhetően az akksi biztonságosan újratölthető. Emellett biztosítja a kocsi villamos áramköreinek és elemeinek megóvását, pl. a lámpákat, az elektromos rendszereket vagy a hifit.

Hogyan működik a feszültségszabályzó?

Hogy megértsük a feszültségszabályzó működését, először tisztázni kell, milyen folyamatok mennek végbe a motor indításakor.

Az autó elindulásáért az akkumulátor feszültsége felelős, ami a gyújtáskapcsoló elforgatásakor kezd el áramolni az önindítón át.. A járó autó elkezdi termelni az energiát a generátor belsejében, egészen pontosan a benne található forgórészt forgatja a hajtószíj. Ezt követően a villamos áram a feszültségszabályzón keresztül áramlik az akkumulátorba.

Az áthaladó teljesítmény szintjétől függően a fesszabályzó adott időpontban ki- vagy bekapcsolja a generátort. Ha az akkumulátor feszültsége 13,5 Volt alá csökken, úgy a feszültségszabályzó feszültségérzékelője a generátorra zárja az áramkört. Így a generátor csatlakozója áramot kap, aminek következtében az bekapcsol és az akksi számára áramot biztosít. Amikor az autó akkumulátorának feszültsége eléri a 14,5 Voltot, úgy a feszültségszabályzó érzékelője kikapcsolja a generátort, amiből adódóan megszűnik az akksi áramellátása. Ez a folyamat meggátolja azt, hogy utóbbi túltöltődjön, felrobbanjon vagy kiégjen.

Az autó generátor feszültségszabályzójának típusai

Egyes feszültségszabályzók olyan elektromechanikus alkatrészeket használnak, amelyek az energiaáramot fizikailag szakítják meg, bár ezek inkább a régebbi típusú gépjárműveknél jellemzők. Más fesszabályzók a feszültségáram szüneteltetéséhez és újbóli elindításához tisztán elektronikus elemeket alkalmaznak.

Elektronikus feszültségszabályozó

Az elektronikus feszültségszabályozó az előbbinél egy modernebb típus, amely csak elektronikus alkatrészeket használ a generátor által termelt feszültség regulálására. Egy mikroprocesszorból, egy érzékelőből és egy sor tranzisztorból áll, amelyek szabályozzák a generátor forgórészén áthaladó áramot. A mikroprocesszor figyeli a generátor előállította feszültséget, és beállítja a forgórészen átfolyó áramot, hogy fenntartsa az állandó feszültségkimenetet. Az elektronikus feszültségszabályozó pontosabb, mint a mechanikus feszültségszabályozó, és sokkal kevésbé hajlamos a kopásra.

Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: mik vezethetnek problémához?

Túl- vagy alultöltés

A túltöltés az autó generátor feszültségszabályzó egy gyakori meghibásodási módja. A jelenség akkor fordul elő, ha a generátor termelte feszültség túl magas, ami az akkumulátor túltöltődését okozza. Ez idő előtt károsíthatja az akkumulátort és az elektromos alkatrészeket.

Az alultöltés egy másik meghibásodási módja a generátornak. Akkor beszélünk erről, ha a generátor által előállított feszültség túl alacsony, aminek következtében az akkumulátor nem kap elég töltést. Ennek következménye az akkumulátor lemerülése, ami indítási sikertelenséghez és leálláshoz vezethet.

Feszültségingadozások

Nem ritkán előfordulhatnak feszültségingadozások is, amennyiben az autó generátor feszültségszabályozója meghibásodik. Ezek legtöbbször villódzó fényeket, az audiorendszer torzulását és egyéb elektromos alkatrészekkel kapcsolatos problémákat okozhatnak.

Dióda hiba

A generátorban található diódák az alkatrész által termelt váltakozó áramot egyenárammá alakítják, amelyet az autó elektromos rendszere használhat fel. Ha ezen elemek nem megfelelően működnek, úgy a generátor által termelt feszültség inkonzisztens lesz, ami elektromos alkatrészek károsodások vezet.

Alkatrészek kopása

Mint minden más alkatrész, így az autó generátor feszültségszabályzója is idővel elhasználódik. Ez mind a mechanikus, mind az elektronikus változatnál ingadozó feszültségszabályozást és meghibásodást eredményezhet.

Az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei

Az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei felhívják a figyelmet az alkatrész működésével kapcsolatos problémákra. Szerencsére nem kell autószakértőnek lenni ahhoz, hogy ezeket a jelzéseket még azelőtt kiszúrjuk, mielőtt nagyobb károsodást szenvedne gépjárművünk. Az alábbiakban összeszedtük, melyek az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei közül a leggyakoribbak.

Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: elsötétülő vagy villogó fényszórók

Az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei között egy másik gyakori a fényszórók elsötétülése vagy villogása. Ha azt észleljük, hogy a fényszórók nem olyan fényesek, mint korábban, vagy gyakran fel- és kikapcsolnak (pulzálnak), az annak a jele lehet, hogy a feszültségszabályozó nem működik megfelelően.

Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: akksi figyelmeztető lámpa

A feszültségszabályzó rendellenes üzemének másik jele az akkumulátor figyelmeztető lámpájának felvillanása a műszerfalon. Ez a jelzés általában akkor világít, ha a generátor nem tölti rendesen az akksit. Amennyiben a fesszabályzó nem kontrollálja megfelelően a feszültséget, előfordulhat, hogy az akkumulátor nem kap elég töltést, ami miatt az akkumulátor jelzőlámpája kigyullad.

Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: lemerült akkumulátor

Az tapasztalható, hogy a jármű akkumulátora folyamatosan lemerül még a töltés után is? Ez szintén az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei közé tartozik. Ha a fesszabályzó meghibásodik, úgy a generátor a kelleténél több vagy kevesebb feszültséget termel, aminek egyenes következménye az akksi túl- vagy alultöltése.

Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: égett szag

Az autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei között említhető továbbá, ha égett szagot észlelünk az autóban. Ennek a legvalószínűbb oka, hogy az akkumulátor túltöltődött, ami túlmelegedéshez vezethet.

Az autó generátor feszültségszabályozó hiba jelei: diagnosztika

Ha gyanítjuk, hogy az autó generátorának feszültségszabályozója meghibásodott, mindenképp érdemes elvinni a járművet autójavításra. A szakemberek a felmerülő problémát többféle módon is diagnosztizálhatják:

Szemrevételezéses ellenőrzés. Minden esetben ez a legelső lépés: a szerelők szemrevételezéssel ellenőrizik a generátort és a feszültségszabályozót, hogy nincs-e rajta kopás, sérülés vagy laza csatlakozás.

Feszültségvizsgálat. Ha a szemrevételezés nem vezet eredményre, egy multiméterrel tesztelhetik a generátor által termelt feszültséget, és összehasonlítják azt a gyártó specifikációival. Ha az érték az ajánlott tartományon kívül esik, akkor valószínűleg a fesszabályzó működésében lesz a hiba.

Terhelési teszt. A szakemberek ezen művelet során egy terhelési teszterrel ellenőrzik az akkumulátor és a generátor elektromos terhelések kezelésére való képességét. Ha ezen berendezések nem felelnek meg a vizsgálaton, úgy a probléma minden bizonnyal a generátor feszültségszabályozójával lehet.

Hasznosnak találta cikkünket? Akkor érdekelheti a műszaki vizsga menetéről szóló írásunk is!