DSG váltó hibák: a leggyakoribb esetek

Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?

Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot! 

A DSG váltók egyre népszerűbbek az autógyártók körében, mivel egyaránt javítják a gépjármű teljesítményét és hatékonyságát, valamint roppant kényelmes a használata. Azonban, mint minden más gép, így DSG váltók esetében is időnként jelentkezhetnek problémák. Cikkünkben bemutatjuk a DSG váltó hibák tipikus eseteit és árulkodó jeleit.

Hogyan működik egy DSG váltó?

A Volkswagen cég által fejlesztett DSG (Direkt Schalt Getriebe) sebességváltó egy dupla kuplungos automata váltó, amely nem rendelkezik klasszikus száraz kuplunggal. Számos autógyártó használja széles körben, például Audi, Volkswagen, Skoda, Seat és még sorolhatnánk. A rendszer lehetővé teszi a járművek folyamatosan változó sebességű haladását, így a sofőrnek nem kell a sebességváltással foglalkoznia.

Az egész rendszer vezérlésére és koordinálására egy elektronikus vezérlőegység (ECU) szolgál. Az ECU figyeli a jármű sebességét, a gázpedál helyzetét, a sebességváltó fokozatát és más fontos paramétereket, majd ezek alapján szabályozza a váltó működését. A DSG sebességváltó előnye, hogy nagyon gyorsan és pontosan vált, ami nagyobb teljesítményt és jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez. Ezen kívül a váltó rendkívül megbízható és tartós, és sokkal kényelmesebb vezetést biztosít a vezetőnek, miután nem kell a sebességváltással foglalkoznia.

DSG váltó hibák leggyakoribb okai

Kopás

A kopás kétségtelenül az egyik leggyakrabban előforduló DSG váltó hiba. A váltóban lévő alkatrészek rendszeres használata idővel elkerülhetetlenül kopást okoz, ami működési zavarhoz vezethet. A kopás következtében a váltó zajosabbá válhat, a sebességváltások pedig késlekedhetnek vagy akadozhatnak. A jelenség csökkentése érdekében ezért fontos, hogy a DSG váltókat rendszeresen karbantartsuk, és időben cseréltessük ki a kopott alkatrészeket.

Elektromos hiba

Az elektromos DSG váltó hibák is gyakoriak, amelyek különböző okokból adódhatnak, például a vezérlő egység rongálódása vagy a vezetékek sérülése miatt. Fennállásuk esetén a váltó működése instabil lehet, és a sebességváltások késlekedhetnek vagy akadozhatnak. Ezért a DSG váltó ezen részeit is érdemes ellenőriztetni, amikor autóműhelybe visszük gépjárművünket.

Túlmelegedés

A DSG váltó hibák egy következő típusát képezik – mint ahogy egyébként számos más autóalkatrész és rendszer esetében – a túlmelegedésből származó károsodások. Az oka lehet például az alacsony olajszint vagy a rossz minőségű, esetleg túlhasznált olaj. A megelőzés érdekében fontos ügyelni a váltóolaj szintjére és minőségére, valamint az autó megfelelő használatára.

Szenzorhiba

A DSG váltók szenzorhibái következtében a rendszer nem tudja pontosan érzékelni a sebességváltásokat, aminek így fennakadások léphetnek fel a működésében – vagyis késve fog váltani. Ha ezen probléma merül fel a váltóval, fontos, hogy mielőbb szakemberhez forduljunk, aki diagnosztizálja a szenzor meghibásodás okát és elvégzi a megfelelő javításokat.

mechanikai dsg váltó hiba

DSG váltó hiba jelei: mikre figyeljünk?

Rezgés, remegés

A motor berezgése önmagában még nem jelenti azt, hogy a DSG hibásodott meg, miután egyéb okok miatt is előfordulhat a jelenség. Ha a rezgést zörgő hangok kísérik, különösen indításkor vagy járó motornál, akkor valószínű, hogy a kettőstömegű lendkerékkel lesz a gond.

DSG váltó hibák: mechanikai problémák

Amikor a DSG váltó szenzorjai károsodást észlelnek, átváltják a rendszert úgynevezett ’limp’ módba. Ez azt jelenti, hogy a sebességváltó működése egyetlen fokozatra korlátozódik, amely legtöbbször a második vagy a harmadik. Ez annak érdekében történik, hogy csökkenjen a meghibásodott DSG váltóra nehezedő nyomás és így a károsodás mértéke.

Az üzemmód bekapcsolt állapotát a műszerfalon felvillanó ’PRNDS’, ’Check Engine’ vagy ’Reverse Gear Not Available’ lámpák jelzik. Amennyiben autónk így hibásodik meg, úgy egyszerűen ki kell olvasni a hibakódokat, amelyek pontosabban megmutatják, hol gyökerezik a probléma forrása. Ez egyben azt is jelenti, hogy ilyenkor mindenképp fel kell keresnünk egy autószerelő műhelyet, ahol végrehajtják az autódiagnosztikát.

Ha a DSG váltó hibák kiolvasott kódjai közt olyasmit látunk, hogy ’elért kuplung érték’, akkor valószínűleg ezen alkatrésszel lesz a bökkenő. Ez általában az imént említett rezgések, remegések után szokott jelentkezni. Ha a hibakód nem elért értékre, hanem érzékelőkre, átviteli problémákra vagy szakadásra vonatkozik, akkor legtöbbször mechanikai jellegű gondról lesz szó. A DSG váltó szabályozásáért felelős elektrohidraulikus vezérlőegység sajnos egy igen drága alkatrész, de szerencsére javítható.

Zajongó csapágyak

Bár a DSG váltó hibák között a mechanikai meghibásodások száma nem annyira gyakori, természetesen előfordulhatnak. Amikor fémes zajt hallunk az autóból vezetés közben, nyugodtan gyanakodhatunk elhasználódott csapágyakra. A probléma ugyan nem igényel azonnali beavatkozást, mégis javasolt minél előbb elvinni szerelőhöz gépjárművünket. Ha ugyanis egy mechanikai alkatrész mondja fel a szolgálatot, az a komplett DSG váltó totális tönkremenetelét is okozhatja.

További DSG váltó hibák

Néhány DSG járműtulajdonos arra szokott panaszkodni, hogy olykor lehetetlen elindulni az autóval, amit egy parkolás/üres fokozat követ. Ez amiatt történik, mert a mechatronikai rendszer téves adatokat kap a sebességváltó aktuális pozíciójáról. Így az nem engedi elindulni a gépkocsit, miután nem biztos benne, hogy az autó valóban parkolás vagy üres fokozatban van. A megoldás ebben az esetben is egy profi autóműhely, ahol elvégzik a szükséges DSG váltó javításokat.

Hasznosnak találta bejegyzésünket? Akkor érdekelheti a KPM vizsgáról szóló írásunk is!