Hibajelzések a műszerfalon: mit jelentenek?

Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?

Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot! 

A hibajelzések a műszerfalon számos lényeges információval szolgálnak a sofőr számára, ezért fontos tisztában lenni az időnként felvillanó lámpák jelentésével. Megmutatják nekünk, hogy még tovább közlekedhetünk-e az adott hibával, vagy inkább rögtön hívjunk segítséget.

piros hibajelzések a műszerfalon

(Google CCl)

A lista igencsak változatos, miután több, mint 60 féle jelzéssel találkozhatunk gépjárművünk műszerfalán. Ezek közül néhány lámpát talán nem is fogunk látni felvillanni az autó élettartama alatt, míg másokat többször is. Utóbbiakkal azonban mindenképp meg kell ismerkedni behatóbban a gépjárművezetőknek a kényelmes és biztonságos vezetéshez. Lássuk, melyek a leggyakrabban előforduló műszerfal hibajelzések!

Hibajelzések a műszerfalon: miért fontos ismerni őket?

Amióta megjelentek és elterjedtek a nyugati autók, az elektronika is robbanásszerű fejlődésen ment keresztül. Az egyre megjelenő készülékek és berendezések fokozatosan egyre kényelmesebbé és biztonságosabbá tették a gépjármű vezetést. Vezérlőegységek sokasága, és több kilométernyi kábel található egy modern gépjárműben. Ma már szinte mindent az elektronika felügyel, legyen szó nyitva hagyott ajtóról, netán kopott fékbetétekről.

Amikor ráadjuk a gyújtást a kocsira, a műszerfalon körülbelül 10-15 lámpa villan fel egy pár másodpercre, majd el is alszik. Ha minden megfelelően működik, nem marad égve egyik sem. Sokan nem foglalkoznak azzal, hogy megértsék a különböző jelzéseket, és nem tudják, mi a teendő egy sárga vagy piros hibajelzés esetén. Ez nagy hiba, mivel csak akkor tudjuk megszüntetni a probléma forrását, ha tisztában vagyunk az egyes kontroll lámpák üzenetével.

Sárga hibajelzések a műszerfalon

A sárga jelzés figyelmeztetésül szolgál, amely esetben még tovább közlekedhetünk az autóval. Azonban, ha nem vagyunk tisztában a jelentésével, mindenképp nézzünk utána, milyen rendellenességben szenved gépjárművünk. Minél hamarabb igyekezzünk megszabadulni a diszfunkció forrásától. Később ugyanis nagyobb anyagi ráfordítást igényelhet a javítás, vagy akár egy nemkívánatos balesetet is okozhat.

Piros hibajelek a műszerfalon

A piros hibakódok, hibajelzések a műszerfalon sokkal óvatosabb és körültekintőbb magatartásra figyelmeztetnek. A piros szín sokszor tiltást jelent, amely elsősorban azt jelenti, hogy ne haladjunk tovább az autóval. Egyes hibák veszélyesek lehetnek a kocsi műszaki szerkezetére, nem is beszélve az utasok testi épségéről.

Ilyenkor célszerű leállni a gépjárművel, amikor megpillantunk egy piros hibajelzést a műszerfalon. Csak azután folytassuk utunkat, miután meggyőződtünk róla, hogy az adott lámpa felvillanása nem jár semmilyen veszéllyel. Ha nem vagyunk biztosak, hogy mit jelent a hibajelzés, hívjunk fel egy szakembert és kérjünk időpontot hibakód kiolvasásra egy szervizbe.

hibajelzések a műszerfalon jelentésük

(Google CCl)

Mi micsoda: hibajelzések műszerfal visszajelző lámpák jelentése

Vegyük számba a 12 leggyakoribb hibajelzést a műszerfalon, amelyek egy mai modern autóban megtalálhatóak. A régebbi gépjárművekkel előfordulnak átfedések, azonban a felszereltségi szint függvényében lehetnek eltérések.

Piros hibajelzések a műszerfalon

A kézifék be van húzva, alacsony a fékfolyadékszint

Ez az egyik legismertebb lámpa a sofőrök számára. Az újabb autóknál a felvillanó piros fény mellé menet közben hangjelzés is hallható, amely figyelmeztet, ha behúzva hagytuk a kéziféket. Amennyiben utunk során ez a lámpa úgy kezd el világítani, hogy közben a kézifék ki van engedve, mihamarabb álljunk félre. Ilyenkor ugyanis azt jelzi a hibajelzés a műszerfalon, hogy a fékfolyadék a minimális szint alá csökkent.

Ebben az esetben óvatosan bánjunk a fékpedállal, és ne nyomjuk túl erősen. Amint leálltunk a gépkocsival, hívjunk segítséget, és addig ne induljunk útra, amíg az meg nem érkezik. Miután a behúzott kézifék ikon elkezdett világítani, nem lehet pontosan kiszámítani, hogy mikor szűnik meg teljesen a fékhatás. Ezért maradjunk ott, ahol éppen vagyunk a gépjárművel, mind magunk, mind embertársaink biztonsága érdekében.

Túl magas a hűtőfolyadék hőmérséklete

Amennyiben a motor hűtővize az elfogadható érték fölé melegedett, akkor felvillan a túl magas vízhőfokot jelző lámpa. Ilyenkor érdemes megpróbálkozni a fűtés bekapcsolásával: állítsuk a hőfokot teljesen melegre és a ventilátort magas fokozatra. Ez sokszor észszerűtlennek tűnhet – különösen nyáron a melegben -, azonban ezzel hőt vonunk el a motortól, amely hatására csökkenhet a hűtőfolyadék hőmérséklete is. Ha a probléma nem hárult el, akkor álljunk meg az autóval, és hagyjuk a motort egy kicsit visszahűlni.

Emellett ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét is, a zárókupakot viszont csak a motor lehűlése után távolítsuk el. Miután a rendszerben előfordulhat túlnyomás, megnő az égési sérülés veszélye, ezért óvatosan járjunk el. Hűtőfolyadékként lehetőség szerint speciális hűtőfolyadékot, de legalább desztillált, vagy ioncserélt vizet használjunk. Ha még így sem szűnik meg – vagy újra előjön – a hiba, forduljunk szerelőhöz.

Alacsony az olajszint a gépjárműben

A hibajelzések között a következő az alacsony olajszintet jelző lámpa. Mindenképp álljunk félre rövid időn belül, és pótoljuk a hiányzó mennyiséget, de érdemes egy hosszabb út előtt akár olajcserét is végezni. Érdemes ez ügyben tartalékként 1 liter tartalék olajat tartani a kocsi csomagtartójában. Ha ezt elmulasztjuk, sajnos megvan az esélye, hogy károsodni fog a motor.

Műszerfal hibakódok: alacsony az olajnyomás

Az olajjal kapcsolatos hibajelzések a műszerfalon vonatkozhatnak az olajszint mellett a kenőanyag lecsökkent nyomására is. Ebben az esetben azonnal le kell állítani a motort, ellenőrizzük az olajszintet, szükség esetén pedig töltsünk utána. Azonban ez nem mindig segít a probléma kiküszöbölésében, és muszáj lesz segítséget hívni. Ilyen műszaki állapotban nem ajánlott tovább haladni a gépjárművel.

gyakori hibakódok hibajelzések a műszerfalon

Freepik.com)

Nincs bekapcsolva a biztonsági öv

Biztosan minden sofőr találkozott már ezzel a hibajelzéssel. A kocsi elektronikája a felvillanó lámpán túl hanghatással is figyelmeztet, ha a biztonsági öv nincs bekapcsolva. A saját, az utasok és mások biztonsága érdekében addig ne folytassuk utunkat, amíg a hibajelzés aktív. Akkor is világíthat menet közben – bekapcsolt biztonsági övekkel -, ha az egyik ülésre egy nehezebb tárgyat tettünk, és ott nem kapcsoltuk be az övet.

Töltés visszajelző

Ezen lámpa felvillanása azt jelenti, hogy az akkumulátor nem kap elegendő töltést. A hibát legtöbb esetben a generátor, valamint a szíjhajtás nem megfelelő működése okozza. Miközben a hibajelzés világít, bizonyos gépjárműveknél esetleg nehezebbé válhat a kormányzás is, amelyért az ékszíj lesz a felelős. Utóbbi hajtja ugyanis a kormányszervó motorját, de még a vízpumpa és a klímakompresszor is ugyanerre a szíjhajtásra csatlakozhat. Miután több alkatrész is károsodhat azáltal, ha tovább haladunk, ezért inkább álljunk félre minél előbb. Hívjunk szakembert, és sajnos az is előfordulhat, hogy tréleren el kell szállítani autónkat a szerelőműhelybe.

Sárga hibajelzések a műszerfalon

Hibakódok, hibajelzések a műszerfalon: elkoptak a fékbetétek

Napjaink modern autói már azt is képesek nekünk jelezni, ha valamelyik fékbetét az elfogadhatóság határára kopott. Ilyenkor még ugyan lehet az autóval közlekedni, de erősen ajánlott minél hamarabb kicseréltetni a kopott fékbetéteket. Amellett, hogy a kopott betétek további használata tönkreteszi a féktárcsát, még balesetveszélyes is.

Nem működik vagy ki van kapcsolva a menetstabilizáló

Immár több éve alapfelszereltség az újabb autókban a menetstabilizáló, vagy más néven elektronikus stabilitás kontroll (ESP). Funkciója, hogy megakadályozza nagy sebességnél és csúszós úton az autó megpördülését. Ez a lámpa akkor villog, ha az ESP nem működik, vagy ki van kapcsolva. Amennyiben nem a sofőr kapcsolta ki szándékosan, feltétlenül szervizbe kell vinni az autót. Akkor is találkozhatunk a hibajelzéssel, ha meghibásodott az egyik kerék fordulatszámjelző-szenzora.

Alacsony a nyomás a gumikban

A másik kötelező elem az új típusú gépjárművekben a TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), vagyis az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer. Ha csökken vagy megnövekszik az előre beállított nyomás a kerekekben, akkor felvillan a sárga lámpa. Ellenőrizzük le az abroncsok nyomását a legközelebbi benzinkúton vagy szervizben. Eltérés hiányában a hiba okát az egyik szenzorban kell keresni.

Műszerfal hibakódok: inaktív a légzsák

A következő a műszerfal hibakódok közül az utasbiztonsági rendszer zavarát jelző ikon. Általában az egyik légzsákkal vagy az ülésfoglaltság-érzékelővel szokott lenni ilyenkor a probléma, így érdemes megnézetni a kocsit egy szervizben. Nehogy véletlenül pont akkor ne nyíljon ki a légzsák, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Akkor is világíthat a hibajelzés, ha az utasoldali légzsák ki van kapcsolva.

Világít a hátsó ködlámpa

Ha bekapcsolva maradt a hátsó ködlámpa, ez a figyelmeztető jelzés fog felvillanni a műszerfalon. Ez korlátozott látási viszonyok között tehető meg. Már csak azért is érdemes figyelni a felkapcsolt ködlámpára autónkon, mivel ha egy rendőr meglátja, biztosan büntetés lesz a jutalmunk.

Műszerfal hibakódok: motorhiba

Az adott lámpa akkor fog jelezni számunkra, amennyiben meghibásodott a motorvezérlő, a lambda szonda érzékelője, vagy az egyik elektromos kábel. Ebben az esetben esély van arra, hogy megnövekedik az autó károsanyag kibocsátása. Amint lehet, keressünk fel egy szerelőműhelyt, és javíttassuk meg a gépjárművet.

Ezek csak a leggyakoribb hibajelek a műszerfalon, azonban érdemes minél többel megismerkedni a sofőröknek. Az autó használati útmutatójában tájékoztatást kapunk az egyes lámpák jelentéséről, ezért legyen mindig legyen kéznél. Így egyszerűen és gyorsan megtudhatjuk, hogy az épp felvillanó ikon pontosan mit is próbál számunkra jelezni.

Érdekesnek találta bejegyzésünket? Akkor olvassa el írásunkat a műszaki vizsga menetéről is!