Az automatikus sebességváltók kényelmet és könnyedséget nyújtanak a vezetők számára. Ugyanakkor,...
Milyen olaj kell az autómba?
A vezérműszíj csereperiódus jelentősége és menete
A vezérműszíj az autó motorjának kritikus alkatrésze, amely biztosítja a motor szelepjeinek és...
Autó generátor feszültségszabályzó hiba jelei: útmutató
Akik rendelkeznek autóval, azok számára nyilvánvaló, hogy a generátor a gépjármű egyik roppant...
DSG váltó hibák: a leggyakoribb esetek
A DSG váltók egyre népszerűbbek az autógyártók körében, mivel egyaránt javítják a gépjármű...
Autó karbantartás kezdőknek: mikre figyeljünk?
Csakúgy, mint minden gépet, a személygépkocsikat is rendszeresen ápolni kell. Az autó karbantartás...
Autó klíma hibák: gyakori okok és jelek
A gépjármű légkondicionáló berendezése egy igen értékes alkotóelem, különösen a nyári hónapokban....
KPM vizsga: mit kell tudni róla?
A KPM vizsga – manapság nem ritkán NKH vizsga – a Nemzeti Közlekedési Hatóság által felügyelt...
Olaj viszkozitás: a legfontosabb tudnivalók
Gépjárművünk motorjának védelméhez elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk az olaj viszkozitás...
Műszaki vizsga érvényessége: a legfontosabb tudnivalók
Akik rendelkeznek gépjárművel, azok számára egyáltalán nem ismeretlen a műszaki vizsga. Ezen...
Hibajelzések a műszerfalon: mit jelentenek?
A hibajelzések a műszerfalon számos lényeges információval szolgálnak a sofőr számára, ezért...
Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?
Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot!
Minden gépkocsi tulajdonos egyszer biztosan felteszi a kérdést élete során: milyen olaj kell az autómba? Először mindig a jármű kezelési könyvéért nyúlunk, de mi a helyzet akkor, ha az útmutató több opciót is ad? Miután egy adott motorhoz többfajta olajat is megnevezhet a gyártó, így érdemes tisztában lenni pár dologgal, hogy megfelelően dönthessünk.
Milyen olajakkal találkozhatunk?
Napjainkban a modern motorolajok összetétele hozzávetőleg 80% alap- vagy bázisolaj, míg a fennmaradó körülbelül 20% pedig adalék. Az arányt nagy mértékben befolyásolja az adott olaj teljesítményszintje és viszkozitása. Az olcsóbb változatokban kisebb az adalékanyag mennyiség, az ásványiolaj-bázisú, még puritánabb típusok pedig még kevesebbet tartalmaznak.
Milyen adalékok találhatóak az olajban?
- viszkozitás/súrlódás/folyáspont-módosítók
- diszpergensek
- detergensek
- habosodás/kopásgátlók
Mi az a bázisolaj?
Az alapolajoknak valójában 5 csoportja létezik, de az átlagember 3 fajtával találkozhat leggyakrabban:
- Ásványi alapolajok: azok a kőolajok, amelyekből különböző finomítási technológiák során természetes szénhidrogén-vegyületeket nyertek ki, és ehhez adták hozzá a teljesítményjavító adalékokat. Minél kevesebb oda nem illő anyagot (pl. kén, viasz) szükséges eltávolítani az alapból, annál jobb minőségű kőolajról beszélhetünk.
- Szintetikus motorolajok: ezek olyan mesterségesen előállított készítmények, amelyekben az alapolaj összetétele 100%-ban poli-alfa-olefin (PAO) vagy észter összetételű. Más szóval egyáltalán nem tartalmaznak ásványolajat. Előnyük, hogy a módosított szénhidrogén molekuláknak köszönhetően teljesen homogének, így hatékonyabban bírják a motorikus igénybevételeket.
- Rész-szintetikus olajok: amennyiben csak a legkisebb mértékben is ásványi olajat adunk hozzá a szintetikus motorolajhoz, az már rész-szintetikusnak minősül. Az ilyen olajokban tehát mind a két előző típus megtalálható. A végeredmény egy kisebb párolgási veszteséggel, jobb hidegindítással és ideálisabb öregedésállósággal rendelkeznek.
Milyen olaj kell az autómba: a motorolaj teljesítményszintje
Az olajoknál elsősorban a teljesítményszintjükre, azaz a minőségükre kell odafigyelni. A minősítésüket az American Petroleum Institute különböző vizsgálatai alapján kapják meg. A jelenleg legfrissebb jelölés 2010 októbere óta van érvényben: API-SN. Az ilyen minősítésű motorolajok megfelelnek már a turbós, részecskeszűrős és az E85-üzemanyaggal hajtott motorokhoz is.
A napjainkban érvényben lévő szabványok közül az SM 2004 novemberében keletkezett. Ez a minősítés elődjeinél több követelményt támaszt a motorolajokkal szemben: jobb oxidációs ellenállást, megbízhatóbb alacsony hőmérsékletű teljesítményt és fokozott kopás és lerakódás elleni védelmet.
Azonban mindegyik új szabványról elmondható, hogy rendelkeznek azokkal a tulajdonságokkal, mint elődjeik, így biztosan nem ártunk vele a járműnek. Léteznek még SL és SJ szabványok, ám egyik esetben se menjünk a minősítés alá, amelyet a gépkönyv előír. Viszont az ideális olaj használata mellett rendszeres időközönként mindenképp végezzünk olajcserét is a járművön.
Milyen olaj kell az autómba: a motorolaj viszkozitása
A másik fontos jelölés, amit figyelembe kell venni motorolaj választásánál, az a viszkozitási minősítés: SAE. A viszkozitási index megmutatja számunkra, hogy az olaj viszkozitása – sűrűsége – milyen mértékben változik a hőmérséklet-változás hatására.
Amennyiben alacsony a viszkozitási index, akkor a motorolaj folyási tulajdonságai nagymértékben eltérnek egymástól hideg és meleg esetén. Ezért közlekedési motorolajként inkább a nagyobb viszkozitású folyadékok az alkalmasak, amelyek stabilabban viselkednek nagyobb hőváltozáskor is.
A mai motorolajok többfokozatúak: ez azt jelenti, hogy téli és nyári hőmérsékletnél ugyanazokat a tulajdonságokat produkálják, és nem kell őket évszakonként cserélni. A többfokozatú motorolajok között találhatunk szűk (pl. 15W-30) és tágabb (pl. 5W-50) jelzésűeket is. A W, mint „winter” a téli viszkozitási indexre utal, a második érték pedig a hőtűrésre.
Milyen olaj kell az autómba: hazai viszonylatban
Minél kisebb a W előtti szám, annál jobban bírja a motorolaj a hideget. A második esetben pedig pont fordítva, vagyis a magasabb érték a nagyobb melegtűrést jelenti. A hidegindítás mellett fokozottan figyeljünk az olaj fagytűrésére is. Szinte minden esetben érdemesebb jóval nagyobb fagytűrő folyadékot venni, mint a térségre jellemző hőmérséklet diktálna. Így az olaj is hamarabb éri el az ideális kenőképességet.
Miután Magyarországon nyáron sokszor szokott 30 fok fölé is emelkedni a hőmérséklet, mindenképp tág viszkozitású – pl. 5W-40 – olajokat érdemes használni. Természetesen ez azt is jelenti, hogy ilyenkor jó, ha kezdünk megbarátkozni a félszintetikus vagy szintetikus folyadékkal. A nagyobb tartományú viszkozitás ugyanis ebbe az irányba fognak minket terelni. A régebbi autókba ugyanolyan megfelelően alkalmazhatóak, és biztosan nem tesznek kárt bennük.
Ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen jelzéseket kell pontosan keresni a flakonon és azok mit takarnak, sokkal könnyebb dolgunk van. Ettől függetlenül aranyszabály, hogy mindig a gyártó által előírt olajokat használjuk gépjárművünkbe. Ha mégis saját felelősségre eltérünk a gépkönyvben javasolt típustól, akkor is próbáljunk nagyon hasonló tulajdonságokkal rendelkező folyadékot használni.