A 2021-es év számos változást hozott azok számára, akik külföldről autó behozatalán gondolkodnak....
Milyen olaj kell az autómba?
Autó vásárlás menete lépésről lépésre
Egy autóvásárlás mindenki életében az egyik legnagyobb anyagi beruházásnak számít. Akár...
Gumi profilmélység: mit érdemes tudni róla?
A gumi profilmélység minden gépjárművön lévő abroncs esetében rendszeres ellenőrzést igényel. Ez...
Első autó fiataloknak: milyet válasszunk?
A jogosítvány megszerzése után mindenki rögtön elkezd saját gépjármű után kutakodni. Arra a...
Műszaki vizsga menete
Változnak az idők, és változott maga a műszaki vizsga menete is. A rendszer célja azonban ugyanaz...
Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?
Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot!
Minden gépkocsi tulajdonos egyszer biztosan felteszi a kérdést élete során: milyen olaj kell az autómba? Először mindig a jármű kezelési könyvéért nyúlunk, de mi a helyzet akkor, ha az útmutató több opciót is ad? Miután egy adott motorhoz többfajta olajat is megnevezhet a gyártó, így érdemes tisztában lenni pár dologgal, hogy megfelelően dönthessünk.
Milyen olajakkal találkozhatunk?
Napjainkban a modern motorolajok összetétele hozzávetőleg 80% alap- vagy bázisolaj, míg a fennmaradó körülbelül 20% pedig adalék. Az arányt nagy mértékben befolyásolja az adott olaj teljesítményszintje és viszkozitása. Az olcsóbb változatokban kisebb az adalékanyag mennyiség, az ásványiolaj-bázisú, még puritánabb típusok pedig még kevesebbet tartalmaznak.
Milyen adalékok találhatóak az olajban?
- viszkozitás/súrlódás/folyáspont-módosítók
- diszpergensek
- detergensek
- habosodás/kopásgátlók

Mi az a bázisolaj?
Az alapolajoknak valójában 5 csoportja létezik, de az átlagember 3 fajtával találkozhat leggyakrabban:
- Ásványi alapolajok: azok a kőolajok, amelyekből különböző finomítási technológiák során természetes szénhidrogén-vegyületeket nyertek ki, és ehhez adták hozzá a teljesítményjavító adalékokat. Minél kevesebb oda nem illő anyagot (pl. kén, viasz) szükséges eltávolítani az alapból, annál jobb minőségű kőolajról beszélhetünk.
- Szintetikus motorolajok: ezek olyan mesterségesen előállított készítmények, amelyekben az alapolaj összetétele 100%-ban poli-alfa-olefin (PAO) vagy észter összetételű. Más szóval egyáltalán nem tartalmaznak ásványolajat. Előnyük, hogy a módosított szénhidrogén molekuláknak köszönhetően teljesen homogének, így hatékonyabban bírják a motorikus igénybevételeket.
- Rész-szintetikus olajok: amennyiben csak a legkisebb mértékben is ásványi olajat adunk hozzá a szintetikus motorolajhoz, az már rész-szintetikusnak minősül. Az ilyen olajokban tehát mind a két előző típus megtalálható. A végeredmény egy kisebb párolgási veszteséggel, jobb hidegindítással és ideálisabb öregedésállósággal rendelkeznek.
Milyen olaj kell az autómba: a motorolaj teljesítményszintje
Az olajoknál elsősorban a teljesítményszintjükre, azaz a minőségükre kell odafigyelni. A minősítésüket az American Petroleum Institute különböző vizsgálatai alapján kapják meg. A jelenleg legfrissebb jelölés 2010 októbere óta van érvényben: API-SN. Az ilyen minősítésű motorolajok megfelelnek már a turbós, részecskeszűrős és az E85-üzemanyaggal hajtott motorokhoz is.
A napjainkban érvényben lévő szabványok közül az SM 2004 novemberében keletkezett. Ez a minősítés elődjeinél több követelményt támaszt a motorolajokkal szemben: jobb oxidációs ellenállást, megbízhatóbb alacsony hőmérsékletű teljesítményt és fokozott kopás és lerakódás elleni védelmet.
Azonban mindegyik új szabványról elmondható, hogy rendelkeznek azokkal a tulajdonságokkal, mint elődjeik, így biztosan nem ártunk vele a járműnek. Léteznek még SL és SJ szabványok, ám egyik esetben se menjünk a minősítés alá, amelyet a gépkönyv előír. Viszont az ideális olaj használata mellett rendszeres időközönként mindenképp végezzünk olajcserét is a járművön.

Milyen olaj kell az autómba: a motorolaj viszkozitása
A másik fontos jelölés, amit figyelembe kell venni motorolaj választásánál, az a viszkozitási minősítés: SAE. A viszkozitási index megmutatja számunkra, hogy az olaj viszkozitása – sűrűsége – milyen mértékben változik a hőmérséklet-változás hatására.
Amennyiben alacsony a viszkozitási index, akkor a motorolaj folyási tulajdonságai nagymértékben eltérnek egymástól hideg és meleg esetén. Ezért közlekedési motorolajként inkább a nagyobb viszkozitású folyadékok az alkalmasak, amelyek stabilabban viselkednek nagyobb hőváltozáskor is.
A mai motorolajok többfokozatúak: ez azt jelenti, hogy téli és nyári hőmérsékletnél ugyanazokat a tulajdonságokat produkálják, és nem kell őket évszakonként cserélni. A többfokozatú motorolajok között találhatunk szűk (pl. 15W-30) és tágabb (pl. 5W-50) jelzésűeket is. A W, mint „winter” a téli viszkozitási indexre utal, a második érték pedig a hőtűrésre.
Milyen olaj kell az autómba: hazai viszonylatban
Minél kisebb a W előtti szám, annál jobban bírja a motorolaj a hideget. A második esetben pedig pont fordítva, vagyis a magasabb érték a nagyobb melegtűrést jelenti. A hidegindítás mellett fokozottan figyeljünk az olaj fagytűrésére is. Szinte minden esetben érdemesebb jóval nagyobb fagytűrő folyadékot venni, mint a térségre jellemző hőmérséklet diktálna. Így az olaj is hamarabb éri el az ideális kenőképességet.
Miután Magyarországon nyáron sokszor szokott 30 fok fölé is emelkedni a hőmérséklet, mindenképp tág viszkozitású – pl. 5W-40 – olajokat érdemes használni. Természetesen ez azt is jelenti, hogy ilyenkor jó, ha kezdünk megbarátkozni a félszintetikus vagy szintetikus folyadékkal. A nagyobb tartományú viszkozitás ugyanis ebbe az irányba fognak minket terelni. A régebbi autókba ugyanolyan megfelelően alkalmazhatóak, és biztosan nem tesznek kárt bennük.
Ha tisztában vagyunk azzal, hogy milyen jelzéseket kell pontosan keresni a flakonon és azok mit takarnak, sokkal könnyebb dolgunk van. Ettől függetlenül aranyszabály, hogy mindig a gyártó által előírt olajokat használjuk gépjárművünkbe. Ha mégis saját felelősségre eltérünk a gépkönyvben javasolt típustól, akkor is próbáljunk nagyon hasonló tulajdonságokkal rendelkező folyadékot használni.