KPM vizsga: mit kell tudni róla?

Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?

Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot! 

A KPM vizsga – manapság nem ritkán NKH vizsga – a Nemzeti Közlekedési Hatóság által felügyelt műszaki vizsga megnevezése. A 2016-os év fontos változásokat hozott az eljárás terén, amely minden autósra kihat. Ráadásul a köznyelvben sokan összetévesztik a hagyományos, időszakosan kötelező műszaki vizsgával, azonban a két procedúra korántsem ugyanaz. Cikkünkben tiszta vizet öntünk a pohárba: összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, amelyekkel feltétlenül érdemes tisztában lenni a KPM vizsga kapcsán.

Mi a különbség a KPM vizsga és a műszaki vizsga között?

A KPM vizsgát nem szabad összekeverni a hagyományos értelemben vett, kötelezően előírt műszaki vizsgával. Előbbi egy fixáras hatósági műszaki vizsgát jelent, és kizárólag egy nemzeti közlekedési hatóság műszaki vizsgálóállomás adhat neki helyet. 2016 január 1 előtt lehetőségünk volt eldönteni, hogy az NKH-nál vagy a kirendelt műszaki vizsgaállomáson hosszabbíttatjuk meg műszakink érvényességét. Mind a két esetben teljes értékű műszaki vizsgát kapunk.

kpm vizsga változások

Az időszakos műszaki vizsga és a KPM vizsga között a legnagyobb különbség, hogy a hatósági műszakiztatás során a gépjárművön elmarad az előzetes állapotfelmérés. Ez azt jelenti, hogy ha az autóban bármilyen problémát vagy hibát találnak a szakemberek, akkor azonnali rendszámlevétel történik! Ráadásul bukjuk a vizsgadíjat is. A kirendelt vizsgaállomáson végzett ellenőrzés ugyan pár ezer forinttal drágább, viszont az előzetes szemrevételezés gyakorlatilag garantálja a műszaki vizsga sikerét.

Milyen változások léptek életbe a műszaki vizsgáztatásban?

2016 január elseje több változást is hozott mind az időszakos, mind a hatósági műszaki vizsgáztatások terén, amelyek minden gépjármű tulajdonosra egyöntetűen vonatkoznak. Az egyik ilyen, hogy eltűntek a műszaki vizsga, valamint a környezetvédelmi plakettek a rendszámokról. Emellett a jogszabály új feltételeket szab a KPM műszaki vizsga keretében történő műszakiztatással kapcsolatban is.

Nincsenek többé rendszámra ragasztott matricák

A rendelet hatályba lépése előtt az autók hátsó rendszámai úgy néztek ki, hogy középen felülre egy műszaki vizsga érvényességét igazoló, míg alulra egy környezetvédelmi besorolást jelző matricát helyeztek el. Ezek meglétére a szabályozás előtt különösen érdemes volt odafigyelni, miután a hiányuk akár még rendőri büntetést is maga után vonhatott.

2016 első napja óta viszont ezek a plaketták megszűntek, így aki ezt követően műszaki vizsgáztatja autóját, annak a rendszámán már nem lesznek rajta a matricák. Ráadásul a már meglévőket sem lehet megtartani, így azokat a műszaki vizsgaállomáson a procedúrát követően leszedik. Azonban fontos tudni, hogy a forgalmi engedélybe továbbra is be kell a vizsgaállomásnak ragasztani a sorszámcsíkot – más szóval a rendelet csak a rendszámra ragasztható plakettekre vonatkozik.

KPM vizsga változások: mikor kötelező?

Bizonyos tényezők fennállása esetén 2016 óta kötelező jelleggel csak a lakhelyünkhöz legközelebbi azonos közigazgatási egységben – megyében – lévő nemzeti közlekedési hatóság vizsgaállomás vizsgáztathatja gépjárművüket. Az autó műszakijának érvényességét ettől kezdve csak azok a tulajdonosok hosszabbíttathatják meg az NKH-nál, akiknek egyéb okok miatt is indokolt KPM vizsgát tenni. A szigorított KPM vizsga kötelező:

  • Külföldi autók honosításakor
  • Külföldi gépkocsik egyedi forgalomba hozatalakor
  • Taxik időszakos (éves) műszaki vizsgálatakor
  • Hatóságilag elrendelt műszaki vizsgálatkor
  • Ha a járművet átalakították mozgáskorlátozottak számára vagy benzin-gáz üzeművé, és ezek ténye még nincs bejegyezve a forgalmiban
  • Olyan egyéb autó módosításoknál, amiket csak egy NKH vizsgabázis jegyezhet fel a forgalmi engedélybe

Ahhoz, hogy egy külföldről behozott járműre magyar típusú rendszám kerüljön, az alábbi hivatali eljárások szükségesek:

Honosítás

Számos ember él abban a tévhitben, hogy a külföldi műszaki vizsgával rendelkező autók esetében a KPM vizsga nem szükséges. Ahhoz azonban, hogy hazai forgalomba lehessen hozni a járművet, mindenképp Műszaki Adatlappal kell rendelkeznie. Ezen dokumentumot pedig kizárólag hatósági műszaki vizsga alkalmával lehet beszerezni. A vizsgáztatást elsősorban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál kell kérni, de pár megyében a Magyar Autóklub is elvégzi a procedúrát.

A honosításhoz szükséges KPM vizsga csakis az Európai Unió tagállamiból behozott autók esetében lehetséges. Amennyiben hitelt érdemlően sikerül igazolni a külföldi műszaki vizsga meglétét, a vizsgáztatás összege 8.000 Ft. Ami az NKH műszaki vizsga menetét illeti, gyakorlatilag ugyanazokból a lépésekből áll, mint egy átlagos műszakiztatás. Mindössze annyi a különbség, hogy a járművet a szakemberek kevésbé alaposan nézik át.

Külföldi jármű forgalomba hozatala

A külföldről behozott gépjárművek forgalomba hozatalához szintén kötelező a KPM vizsga, enélkül nem lehetséges kinti autóval magyar utakon közlekedni. A szabályozás alól mindössze egyetlen kivétel van, mégpedig a robogó. Az érvényes műszakival rendelkező gépkocsik esetében kizárólag az NKH jogosult elvégezni a hatósági műszaki vizsgáztatást. Utóbbi két részből tevődik össze: az egyik az egyedi forgalomba helyezés, a másik a tényleges műszaki vizsga. Személygépjárművek esetében a vizsgadíj egységesen 39.090. Ft.

A KPM vizsga menete

Emisszió mérés, környezetvédelmi felülvizsgálat

Az autó és alkatrészei élettartamuk során törvényszerűen elöregednek. A különböző befecskendező rendszerek hatásfoka elkerülhetetlenül csökken, aminek következtében romlik a teljesítmény, az üzemanyag fogyasztás pedig megnövekszik (utóbbit egyébként a rendszeres olajcsere elmulasztása is okozhatja). Az eredmény, hogy a jármű több károsanyagot fog kibocsátani üzemelésekor.

kpm műszaki vizsgaállomás

Ennek szintjét elfogadható szinten kell tartani annak érdekében, hogy optimálisabb legyen az autó teljesítménye, csökkenjen a fogyasztás, és óvjuk környezetünket. A KPM vizsga során ezért üzemanyagtól függően különböző mérő berendezésekkel a szakemberek detektálják azokat a káros anyagokat, amelyek megmutatják a jármű emisszió értékét.

Műszeres lengéscsillapító vizsgálat

A KPM vizsga következő lépése a műszeres lengéscsillapító mérés. Ilyenkor egy számítógépes diagnosztikai padon megvizsgálják az autó lengéscsillapítóinak hatásfokát. A berendezés minden kereket egyenként megmozgat, majd leméri a csillapításnak az idejét és az amplitúdóját (egyensúlyi helyzettől számított legnagyobb kitérését). Más szóval azt vizsgálják meg a szakemberek, hogy a kritikus frekvenciánál hány %-a marad az úton a jármű súlyának.

Műszeres fékmérés

Az autó egyik, ha nem a legfontosabb biztonsági berendezése a fékrendszer. Annak érdekében, hogy a mozgó gépkocsi az elvásároknak megfelelően képes legyen lassítani és megállni, elengedhetetlenek a tökéletes műszaki állapottal rendelkező fékek. Épp ezért erősen ajánlott a kötelező és a hatósági műszaki vizsgán felül rendszeresen ellenőriztetni megfelelő állapotukat. A vizsgálat alkalmával az autót egy számítógépes fékpadra helyezik, ami pontos eredményt szolgáltat a fékrendszer jelenlegi állapotáról.

Rázópados vizsgálat

A KPM vizsga következő szakaszában a járművet egy rázópados ellenőrzéssel nagyobb terhelésnek vetik alá a szakemberek. Ennek oka, nehezebb körülmények között is meg lehessen vizsgálni az autó futóművének állapotát. Így akár olyan rejtett hibákra is fény derülhet, amelyeket egyébként emelőn vagy álló helyzetben nem sikerülne kiszúrni. A KPM vizsga lényege ugyanis, hogy minden forgalomban lévő gépjárművel kifogástalan állapotban és biztonságosan közlekedhessünk az utakon.

Hasznosnak találta bejegyzésünket? Akkor talán érdekelheti a műszaki vizsga érvényességéről szóló írásunk is!