Külföldről autó behozatal: hogyan zajlik 2021-ben?

Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?

Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot! 

A 2021-es év számos változást hozott azok számára, akik külföldről autó behozatalán gondolkodnak. A koronavírus járvány miatti korlátozások, új kormányrendeletek és a Brexit is mind-mind éreztetik hatásukat a procedúrán. Lássuk, melyek az autó behozatal egyes lépései 2021-ben!

Külföldről autó behozatala és honosítása: mikre figyeljünk?

Tennivalók külföldi autó vásárlás előtt

Napjainkban a koronavírus járvány szinte mindenre rányomta bélyegét és megnehezítette a mindennapi dolgokat. Az egyes országokban életbe léptetett korlátozások miatt számos esetben nehézkessé vált az utazás, valamint a szállítás. Mielőtt autóbeszerzési körútra indulunk külhonban, tájékozódjunk az éppen aktuális járványügyi intézkedésekről az adott országban. Így nem fog minket kellemetlen meglepetés érni, amikor belevágunk akciónkba.

1. Külföldről autó behozatala: a jármű előéletének ellenőrzése

Az Európai Unióban az összes tagországban előírásként szerepel, hogy a kiválasztott külföldi autónak kötelező lekérdezni az előéletét. Hazánkban ennek a megfelelője az eredetvizsgálat, míg külföldön az eladás előtt kötelezően át kell esnie az autónak egy műszaki vizsgán, ahol megvizsgálják a jármű előéletét. A magyar adatbázis erre vonatkozóan csak itthon már forgalomba helyezett autókról szolgáltat adatokat. Szerencsére azonban számos weboldalon egyszerűen lekérdezhető a gépkocsi előélete alvázszám alapján pár kattintással.

2. Külföldi autó vásárlás lebonyolítása

Amennyiben az autó megfelel a lekérdezést követően, elkezdődhet az autó vásárlás lebonyolítása. Először természetesen meg kell vizsgálni az autó állapotát, mind műszakilag, mind esztétikailag. Legalább ennyire fontos ellenőrizni a gépjármű okmányait, mivel ezek szükségesek lesznek az autó hazai honosításánál.

Több országnál ugyanis a forgalmi engedély több okmányból áll – valahol még törzskönyv is tartozik hozzá -, így ellenőrizzük le az adott országban a forgalmi engedéllyel kapcsolatos információkat. Sok gondot okozhat a későbbiekben, ha csak egy dokumentum is hiányzik.

Ha egyszerűsített honosítással szeretnénk forgalomba helyeztetni egy külföldi autót, szükség lesz a külföldi műszakiztatás érvényességét igazoló okmány, illetve keressük meg a jármű alvázán fellelhető EK-szerinti típustáblát. Ezen EU szabványoknak megfelelőséget igazoló tábla hiányában kelleni fog egy CoC igazolás is az eladótól.

Külföldről behozott autó vásárlása esetén mindenképp kétnyelvű adásvételi szerződést kössünk az eladóval. Ennek egyik indoka, hogy szükség lesz egy magyar nyelvű tulajdonátruházást igazoló dokumentumra. Így megspórolhatjuk a gépkocsi itthoni honosításával járó fordítás összegét és idejét is.

külföldről autó behozatal lépései

(Freepik.com)

3. Külföldről autó behozatala: a jármű hazajuttatása

Az autó behozatal külföldről saját lábon, vagy tréleren juttathatjuk el Magyarországra. Előbbi opciónál bizonyosodjunk meg arról, hogy a gépjárművön van-e rendszám és kötelező biztosítás. Egyes országokban ugyanis (pl. Németország, Belgium, Svájc) rendszám nélkül adják át az autót, mivel az nem a kocsihoz, hanem a tulajdonoshoz tartozik. Ez azt jelenti, hogy ideiglenes rendszámot kell a szóban forgó országban – jellemzően ügynökségeken keresztül – kérni, amelyhez már a kötelező biztosítás is hozzátartozik.

Abban az esetben, ha trélerrel szállítjuk haza külföldről autónkat, kalkuláljuk bele a pandémia miatt megváltozott körülményeket is az egyes határoknál. Itt elsősorban a megnövekedett szállítási költségekre, valamint az országhatárokon történő átjutásra kell gondolni. A fuvarozók ugyanis folyamatosan kockázatot vállalnak azzal, hogy valamelyik határt váratlanul lezárják. Ezért érdemes több vállalkozóval is már jó előre leegyeztetni a fuvart a biztonság kedvéért.

külföldi autó vásárlás Németországból

(Google CCl)

4. Vámeljárás

Azoknál az autóknál, amelyeket nem EU-s tagországból vásároltak, kötelező importvám eljárást kell lefolytatni. Így pl. az Egyesült Királyságból érkező gépjárműveknél 2021-től vámkezelést szükséges végeztetni, vagyis megfizetni a vámot és az ÁFA-t is. Egy jó tanács: a vámoltatást lehetőleg ne Magyarországon bonyolítsuk le, mivel hazánkban a legmagasabb az ÁFA. Bármelyik más tagállammal jobban járunk ezügyben.

A magyar vámhatóságnak kötelezően el kell fogadnia bármelyik EU-s ország importvám eljárását, valamint engedélyeznie kell az autó magyar honosítását és forgalomba helyezését. Svájcból vagy az Egyesült Királyságból hazatelepülni kívánók számára okod ad az örömre, hogy vámmentességet kapnak kinti autójuk behozatala esetén. Ehhez csupán annyit kell bizonyítani, hogy már legalább fél éve külhonban is a nevükön volt az autó, és hogy életvitelszerűen éltek az adott országban.

5. Külföldről autó behozatala: származásellenőrzés

Amennyiben EU-n kívül érkezik az autó, kötelező a vámkezelésen túl elvégezni egy származásellenőrzési eljárást is. Így kiderül, hogy külföldön a gépjárművet körözik-e, vagy kapcsolódik-e hozzá bűncselekmény. Bár a procedúra nem drága mulatság, viszont elég időigényes: hetekig, de akár hónapokig is eltarthat az eljárás. Így kalkuláljuk bele az EU-n kívülről származó autó honosításán és forgalomba helyezésén túl annak származásellenőrzését is.

6. Műszaki vizsgálatok lebonyolítása

Külföldről behozott autó csakis akkor kaphat magyar rendszámot, ha az NKH (Nemzeti Közlekedési Hivatal) vizsgabiztosai ellenőrizték a járművet. Abban az esetben, ha EU tagállamból származik, és rendelkezik műszakival és forgalmival, akkor honosítják a külföldi okmányokat, és készen is vagyunk. Más a helyzet azonban, ha az autónak nincs műszaki vizsgája és forgalmi engedélye, vagy az Európai Unión kívülről érkezik. Ilyenkor egyedi forgalomba helyezési eljáráson kell átesnie a gépjárműnek.

Ez tulajdonképpen egy szigorított műszaki vizsga, amely során ellenőrzik a kocsi műszaki állapotát, illetve az EU-s normáknak való megfelelést, kiemelt figyelmet fordítva a környezetvédelmi határértékekre. Amennyiben nem Európai Uniós autóról van szó, az NKH az idei évtől kezdődően ráadásul már külsős szakértőt is bevonhat a folyamatba. Szerencsés esetben az autót úgy sikerült behozni, hogy rendelkezik külföldi rendszámmal és kötelező biztosítással, ilyenkor magunk is elvihetjük a vizsgaállomásra. Ezek hiányában a legegyszerűbb megoldás, ha tréleren szállítjuk a gépjárművet.

7. Külföldről autó behozatala: eredetvizsgálat

Az eredetvizsgálatnak a szabályainál nem történt változás, vagyis bármelyik erre feljogosított szervizben elvégeztethetjük a procedúrát. A vizsgadíj is maradt ugyanannyi, 17 és 20 ezer forint attól függően, hogy milyen típusú autóról beszélünk. A fő problémát itt is az jelentheti, hogyan juttassuk el a külföldi gépjárművet a helyszínre. Ilyenkor ugyanazok a lehetőségek állnak rendelkezésünkre, mint az egyedi forgalomba helyezési eljárásnál.

külföldről autó trélerrel

(Freepik)

8. Regisztrációs adó

A regisztrációs adó elintézéséhez a koronavírus miatt mindenképp előzetesen időpontot kell egyeztetni a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) honlapján, valószínűleg hetekre előre. Emellett az úgynevezett VPID számot is szükséges kiváltani az ügyintézés elején annak a nevére, aki forgalomba helyezi majd a gépjárművet. A regadó – különösen egy régebbi, nagyobb motorral rendelkező autó esetén – igen magas lehet, ezért előtte érdemes előzetesen kiszámolni egy internetes kalkulátor segítségével a várható összeget. Lehet ugyanis, hogy olyan mértékű költségekről van szó, hogy nem is éri meg anyagilag behozni külföldről a kocsit.

Napjaink új típusú, kisebb motorral szerelt autóinál a regisztrációs adó elfogadható mértékű szokott lenni, elektromos autóknál pedig semmi. Utóbbi gépjárművekhez is ki kell kérni a NAV-tól azonban a regadó mentességet igazoló határozatot, különben nem fogjuk tudni forgalomba helyezni az autót. Fontos tudni, hogy ezen ügyintézés csak vámhivatalként funkcionáló NAV telephelyeken lehetséges.

9. Külföldről autó behozatala: kötelező felelősségbiztosítás

Normális esetben a gépjármű rendszámára kötjük a kötelezőt, viszont külföldről behozott autónak ebben a fázisban még nincs rendszáma. Így nem fog számunkra a biztosító biztosítási kötvényt sem kiállítani, szerencsére azonban ez a szituáció nem szokatlan. A biztosítónál a gépjármű alvázszámának megadásával is ki lehet kérni a kötelező felelősségbiztosítási ajánlatot. Arról feltétlenül győződjünk meg, hogy a biztosító automatikusan le fogja-e kérni a rendszámot, vagy azt majd az autó forgalomba helyezése után magunknak kell megtennünk.

10. Külföldről behozott autó forgalomba helyezése az okmányirodában

Utolsó lépésként nem maradt más dolgunk, mint egy kormányablakban vagy okmányirodában benyújtani az eddig beszerzett dokumentumokat és személyes okmányainkat. Ezután befizetjük a szükséges illetékeket, és már ki is adják nekünk a magyar rendszámot, valamint a forgalmi engedélyt. A gépjármű törzskönyvet pár héttel később fog megérkezni postán.

Ilyenkor is előzetesen időpontot kell foglalni a pandémia miatt, amely általában 2-3 hét múlva lesz esedékes. A másik fontos dolog, hogy minden dokumentumból az eredetit kell majd benyújtani, nem magyar nyelvű okmányok esetén pedig hiteles fordítás is szükséges lesz.  Amennyiben már külföldön is a nevünkön volt az autó, ellenőrizzük le, hogy a járművet kivonták-e a forgalomból. Ugyanis amint megkaptuk a magyar rendszámot, már nem lesz semmilyen dokumentum a kezünkben, amellyel ezt intézhetnénk.

Napjainkban számos mozzanatra kell figyelmet fordítani, hogy külföldről behozott autónk magyar rendszámot, új forgalmi engedélyt és törzskönyvet kaphasson. Azonban ha odafigyelünk a lépésekre és körültekintően járunk el, nem fog több időt igénybe venni a procedúra a kelleténél, és megspórolhatjuk az extra kiadásokat is. Érdekesnek találta bejegyzésünket? Akkor talán hasznos lehet Önnek gumi profilmélységről szóló írásunk is!