Gumi profilmélység: mit érdemes tudni róla?

Szeretné igénybe venni szolgáltatásaink egyikét?

Ha problémája van az autójával, bátran vegye fel velünk a kapcsolatot! 

A gumi profilmélység minden gépjárművön lévő abroncs esetében rendszeres ellenőrzést igényel. Ez érvényes mind a téli, mind a nyári gumikra. Azonban nem mindig könnyű eligazodni a megfelelő profilmélységet illetően, mivel sokszor nem egyeznek a törvényi előírások és a szakemberek javasolta értékek. Öntsünk tiszta vizet a pohárba: lássuk, mit érdemes tudni a gumi profilmélységgel kapcsolatban!

előírt gumi profilmélyég

(Forrás: Freepik.com)

A törvény által előírt gumi profilmélység értékek

A gumiabroncsok műszaki állapotának és azok üzemeltetésének jogi követelményeit a KRESZ, valamint a 6/1990. KÖHÉM rendelet tartalmazza. Ezek alapján csakis olyan gumikat lehet használni, amelyen a profilmélység a futófelület teljes kerületén eléri:

• 75 cm-t meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében az 1,6 mm-t (személygépjárművek, SUV-k és haszongépjárművek),
• míg a 75 cm-nél nagyobb átmérőjű gumiknál a 3 mm-t (általában teherautók).

Emellett a törvény előírja azt is, hogy nem használható olyan gumiabroncs, amelyen a bordázat közti hornyokat utólag mélyítették. Ez alól kivételt jelent, ha a gumigyártó engedélyezi az utánvágást, ezt a gumiabroncson feltüntette, és az utánvágást szabályosan végezték el. Szögbetétes gumik használata nem engedélyezett.

A biztonság érdekében ne várjuk meg, hogy a gumi profilmélység a kopás következtében elérje a kopásjelzőket. Ezek magassága pont 1,6 mm, és a gumiabroncs vállrészén látható kis háromszög, valamint a TWI (Tread Wear Indicator) felirat mutatja azok elhelyezkedését. Ha a nyári gumi profilmélység a 2,5-3 mm-t, míg a téli gumi profilmélység a 4mm-t elérni, akkor már érdemes azokat újra cserélni.

Mikre figyeljünk a gumiabroncs futófelületének vizsgálatakor?

A gumiabroncs mintázat mélysége rendszeres ellenőrzést igényel. A futófelület vizsgálatával hasznos információkat tudhatunk meg az autó állapotáról és teljesítményéről. Sok esetben ugyanis olyan problémákat jelezhet egy túlságosan-, vagy egyenetlenül kopott gumi, amelyek szakembert igényelnek. Ezért érdemes 1-2 havonta, illetve egy hosszabb út előtt ellenőrizni az abroncsok futófelületét.

  • Láthatóak a kopásjelzők a futófelületen?

A kopásjelzők akkor láthatóak szabad szemmel, ha a gumiabroncs futófelülete egy adott szintnél jobban elkopott. Amennyiben ez a helyzet, azonnal cseréljük le az elhasználódott gumikat a járművön.

  • Beszorult-e valami a futófelületbe?

Vizsgáljuk meg a gumi futófelületét, hogy nem szorult-e bele kavics, üvegszilánk vagy más kisméretű idegen test. Ha ilyet észlelünk, próbáljuk meg azt óvatosan eltávolítani az abroncs barázdáiból. Ezek a tárgyak ugyanis könnyen defektet okozhatnak.

  • Melyik részén kopottabb a gumiabroncs futófelülete?

Ha a gumik középen jobban kopottak, az azt jelenti, hogy az abroncsokat túl nagy nyomáson használjuk. Ez veszélyes lehet, mivel nagyobb az esélye a durrdefektnek. Ilyenkor érdemes elővenni az autó kezelési kézikönyvét, és megnézni az ajánlott nyomásértéket.

Amennyiben viszont az abroncsok inkább a külső részein koptak el, az pont az ellenkezőjét jelenti: vagyis túl alacsony a nyomás a gumikban. Ebben az esetben jobban fel kell fújni, mivel így a gumiabroncsok hamarabb tönkremennek, valamint többet is fogyaszt menet során az autó.

  • Kopottabb-e az egyik abroncs a többinél?

Amikor az egyik abroncs kopottabb a többinél, akkor elképzelhető, hogy javítani kell a futóművet, vagy ki kell egyensúlyoztatni a kerekeket. Ilyenkor forduljunk szakemberhez. Akkor is konzultáljunk egy hozzáértővel, ha a gumik foltokban vagy egyenetlenül kopnak, mert ez felfüggesztés hibára utal.

téli gumi profilmélység ellenőrzése

(Forrás: Freepik.com)

A gumi profilmélység ellenőrzésének lehetőségei

Akár már meglévő, akár új gumik profilmélysége szorul meghatározásra, többfajta módszert is alkalmazhatunk a művelethez. Bár természetesen mind az új nyári gumi profilmélység, mind az új téli gumi profilmélység alapesetben ideális a biztonságos utazáshoz, az ember sosem lehet elég óvatos. Hogy mekkora egy új téli gumi profilmélysége – vagy a nyári abroncsoké -, gyártónként eltérő szokott lenni. Így mérés előtt mindenképpen tájékozódjunk az adott gumiabroncs márka szabványairól.

Mélységmérő: az autógumi profilmélység ellenőrzésének legbiztosabb módja egy mélységmérő használata. Az eszközt autós szaküzletekben vagy egyes szervizekben is be tudjuk szerezni. Az eszközzel tizedmilliméter pontossággal tudjuk meghatározni az egyes gumiabroncs profilmélység értékeket. Aranyszabály, hogy egy abroncsot több helyen is mérni kell, garnitúra esetén pedig mind a négy gumit ellenőrizzük.

Kopásjelző: a már említett kopásjelzők (TWI felirat vagy kis háromszög) a kritikus gumi profilmélység figyelmeztetéseként szolgálnak. Általában egy abroncson több TWI-blokk is található, hogy az egyenetlen kopás is felismerhető legyen. Amikor a kopásjelző megjelenik és egy vonalba kerül a futófelülettel, onnantól a kettő már együtt kopik.

Gumi mélység ellenőrzése pénzérmével: egy egyszerű és látványos módszer a gumi profilmélység ellenőrzésére a 100 forintos pénzérme. A külső ezüstfehér sáv ugyanis pontosan 4 mm, így ha az érmét az abroncs hosszanti hornyában elhelyezzük, irányadóként szolgálhat a futófelület kopottságának mértékére. Pontos mérés esetén azonban nem ajánlott ezt a módszert alkalmazni.

Egy autóval rendszeresen foglalkozni kell, amibe a gumi profilmélység rendszeres ellenőrzése is beletartozik. Ha ezt nem hanyagoljuk el és folyamatosan figyeljük a futófelület állapotát, nagyobb biztonságban érezhetjük magunkat az utakon. Tetszett gumi profilmélység bejegyzésünk? Olvassa el a műszaki vizsga menetéről szóló írásunkat is!